The StarMan story 15

 Här fortsätter berättelsen om en Pontiac dröm.

Under åren 86-87 var det mycket Crusing med vår 58 StarChief.

Men vi hade inte släppt tanken på att det skulle vara fränt med även en 57;a Pontiac och det var väl nu som
Pontiac giftet hade börjat sprida sig ordentligt i kroppen och den där känslan att leta och jaga började smyga
sig på.
Så en dag ringde en snubbe uppåt landet och berättade att han hade en ganska dålig 57 Pontiac och han
behövde pengar så var jag intresserad så....
Jag och en polare åkte upp för att kolla och för dom pengarna kunde jag inte säga nej även om den var lite
ruffig. Resan dit och alla händelser när vi for runt i en likbil för att titta på alla grejorna är en story för lägerelden.




En Pontiac Laurentian 4drHt ganska komplett och med 6cyl motor.
Tillverkad i canada.
Laurentian var Canada svaret på USAs StarChief men då mindre för att
den var byggd på Chevrolet ram med cheva motor.
Till och med framskärmarna är mindre än dom USA byggda.
Så man kan väl säga att det är en mindre kopia av StarChiefen
.



Det var ju liksom ingen rost utan bara att sätta igång och göra lite småfix.
det fattades motorhuv,kofångare bak och lite annat men inuti var den skítfin.
Hela säten o dörrsidor helt innertak och stoppad panel (inga bilder tyvärr)
det där med huven var ett aber då det bara är Canadabyggda huvar som passar

Men bara några månader senare fick jag nys om en snubbe som hade en lika dan bil
helt i delar som låg i en lada och var sönderplockad på 60-talet.
Den köpte jag också så då fick jag ihop en komplett bil pluss en jäkla massa extradelar.



Här har jag monterat på huv och provat lite kul färgkombinationer som skulle kunna bli något
i framtiden.



Ibland när andan var hög och vi hade tagit några öl så var det vilda planer på att
få igång den och vid ett tillfälle så hade jag den i garaget för ett seriöst försök men tyvärr
satt motorn som berget så jag sköt fram projektet.
Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid.

Noterbart är att 4dr ht taken är inte samma som 2dr ht taken på 57 orna.

Övrigt för denna period är att vi hade våra 3 platser i ett central garage i stan, vårt mecka garage en bit utanför stan och vårt förråd som jag hyrde i ett annat hyres hus fullt med bildelar.
Vid ett tillfälle skulle plötsligt hyran höjas på alla ställena så vi insåg att det var nog läge att börja leta efter
ett hus med stort garage eller möjlighet till att bygga.



Dags att dra till Midsommar firandet med lövad front.

Ha en bra kväll
The StarMan

A-65
2010-04-14 @ 17:35:46

Den resan glömmer man inte i första taget

en bakfull "göteborgare" i en likbil !!!

The StarChief
2010-04-14 @ 22:19:43
URL: http://starchief.blogg.se.se

Jasså det är du som gömmer dig bakom signaturen.

Ja det var en resa det.

Grandprix63
2010-04-15 @ 16:38:29
URL: http://grandprix63.blogspot.com/

A-65?? Fick flashbacks från de vilda ungdomsåren...

På väggen till motorgården i Arboga, på brofästen och vägtrummor samt på flera andra ställen runtom i Västmanland var det nån som sprejade just "A-65" nån gång på 80-talet.

Är det samma person som skriver här eller är det fler som lystrar till det "namnet"?

The StarChief
2010-04-15 @ 21:16:49
URL: http://starchief.blogg.se.se

Det är nog fler som var med i den föreningen på 80-talet.Dom började vad jag förstod med en Admiral-65 därav namnet och hade väl sin största skara i början på 80-talet.Idag är det nostalgi.

Dom hade också en gigantiskt lång svart limmo och det är nog från denna en och annan sprejare kan tänkas ha hoppat ur.

A-65
2010-04-15 @ 22:25:50

Stämmer bra vi var och hälsade på arboga

raggarna innan vi åkte till power meet.Vi

träffade dom på kiviksmarknad ,Riktigt roliga/galna typer.Förresten en riktigt bra blogg elof..

Grandprix63
2010-04-15 @ 22:52:16
URL: http://grandprix63.blogspot.com/

Inte en förlängd Plymouth Belvedere '66 väl?

Det fanns i och för sig flera såna i trafik som var gamla direktionsbilar men jag åkte rätt ofta i en rätt risig "limosvin" på den här tiden. Körde t.o.m. eländet när vi var och såg Chuck Berry i Stockholm 1987.

The StarChief
2010-04-15 @ 23:35:24
URL: http://starchief.blogg.se.se

Som du ser GP63 En av dom Fd medlemmarna i A65 har svarat att dom var med, Och om jag inte mins fel så var det en färlängd plyma, jag kommer inte ihåg om det ar den bil eller tvillingen till den som var inblandad i den där härvan med Git Cederholm och några mord i helsingborg som Jan Giluieu eller vad han heter rotade i. Fan vad många kul grejer som hände back then. Kommer ihåg när mr A65 hoppade in i en bil som han trodde var min och började tragga med alla i bilen och efter en stund visade det sig att det var någon som lackat bilen precis som min hahaha.

The StarChief
2010-04-15 @ 23:37:06
URL: http://starchief.blogg.se.se

PS jag kom aldrig iväg till chucken den gången men några andra var där härifrån stan det vet jag.

A-65
2010-04-16 @ 17:03:28

Det där har jag totalt(hoppa in i en okänd bil) glömt bort he he.Jodå 87 var man på plats i norrvikens trädgårdar och skulle kolla in chucken..

För mycket alkohol,sov mig igenom hela konserten!!!

Att man aldrig kan bli vuxen !!!

The StarChief
2010-04-16 @ 17:29:31
URL: http://starchief.blogg.se.se

vem vill bli vuxen.Har en del bra inlägg om Chucken

som jag så småningom skall dela med mig av

Peter
2010-04-17 @ 12:04:55

Nån som var med när Chucken spela i Norrköping och vi åkte hyrd buss dit? Vilket år var det nu? Det var före 87 i alla fall och skaldjuret hade väl fotbollsskor på sig. Många som sov den spelningen med. jävla kul resa var det.

A-65
2010-04-19 @ 17:19:55

1984 var det,jo då visst hade man 50-tals fotbollsskor på sig....Den bussresan var helt (barnförbjuden)galen..Minns att jag såg halva konserten...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0