Att ta körkort 1956

Detta inlägg tillägnar jag dom som behöver en kurs i körteknik
som vår familj råkade ut för under den gågna veckan.
Jag hatar dessa vägidioter.



En bok för dom vetgiriga 1956.

Boken innehåller även en hel del kul färgbilder. Håll till godo.



Denna PV finns med på många bilder så jag gissar att den tillhör fotografteamet.
Kul rondellskylt.


Jaha nu får ni normalt bilkunniga träda in och berätta vad det är för bilar.
Tips är före 1956.


Samma gamla PV. Undrara om den finns kvar idag?


Var fanns det spårvagnar 1956? mer än Sthlm,Göteborg å Norrköping?



Notera ESSO skylten till höger, och kullerstenar.


Röd skylt var interim redan då.
Baskemej har inte PV, n dimmljus.


Hoppas han har en på andra armen oxå annars blir det bild med ambulans på.


Långt borta på denna landsväg eller packade grusbana syns en vit kanske cabbe
av något slag den som knäcker den får nog nobelpriset.

Så var det back then och jag tror att folk körde lite försiktigare då, vill tro det
i alla fall.

E



 

 

Kommentarer
Postat av: Mr P

Lite info om spårvägar och spårvagnar i Sverige



Elektriska spårvägar i Sverige



Elektrisk spårväg har funnits i en lång rad städer i Sverige:

Gävle, 1909-1956 nerlagd.

Göteborg, 1902-finns än idag.

Helsingborg, 1903-1967 nerlagd, höger omläggningen.

Jönköping, 1907-1958 ersattes med bussar.

Karlskrona, 1910-1949 ersattes med bussar.

Kiruna, 1907-1958 ersattes med bussar.

Lidingö, 1907- viss trafik finns idag

Malmö, 1907-1967 en linje kvar till 1973.

Mölndal, 1902-finns än idag med Göteborg.

Norrköping, 1904-finns än idag

Stockholm, 1901-1967 nerlagd, höger omläggningen

Sundsvall, 1910-1949 nerlagd.

Ulricehamn, 1910-1917 3 km lång, allt såldes 1917.

Uppsala, 1906-1953 nerlagd.



Svenska Spårvägssällskapet räknar undantagslöst landets spårvägsstäder till tretton, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Kiruna, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Uppsala och Ulricehamn. Kiruna och Stockholm hade två respektive flera olika oberoende spårvägssystem.

2010-08-09 @ 12:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0