Spårvagnar i Sverige.
Den här bilden gav gensvar av Mr P
Lite info om spårvägar och spårvagnar i Sverige
Elektriska spårvägar i Sverige
Elektrisk spårväg har funnits i en lång rad städer i Sverige:
Gävle, 1909-1956 nerlagd.
Göteborg, 1902-finns än idag.
Helsingborg, 1903-1967 nerlagd, höger omläggningen.
Jönköping, 1907-1958 ersattes med bussar.
Karlskrona, 1910-1949 ersattes med bussar.
Kiruna, 1907-1958 ersattes med bussar.
Lidingö, 1907- viss trafik finns idag
Malmö, 1907-1967 en linje kvar till 1973.
Mölndal, 1902-finns än idag med Göteborg.
Norrköping, 1904-finns än idag
Stockholm, 1901-1967 nerlagd, höger omläggningen
Sundsvall, 1910-1949 nerlagd.
Ulricehamn, 1910-1917 3 km lång, allt såldes 1917.
Uppsala, 1906-1953 nerlagd.
Svenska Spårvägssällskapet räknar undantagslöst landets spårvägsstäder till tretton, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Kiruna, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Uppsala och Ulricehamn. Kiruna och Stockholm hade två respektive flera olika oberoende spårvägssystem
Tack MrP
Lite info om spårvägar och spårvagnar i Sverige
Elektriska spårvägar i Sverige
Elektrisk spårväg har funnits i en lång rad städer i Sverige:
Gävle, 1909-1956 nerlagd.
Göteborg, 1902-finns än idag.
Helsingborg, 1903-1967 nerlagd, höger omläggningen.
Jönköping, 1907-1958 ersattes med bussar.
Karlskrona, 1910-1949 ersattes med bussar.
Kiruna, 1907-1958 ersattes med bussar.
Lidingö, 1907- viss trafik finns idag
Malmö, 1907-1967 en linje kvar till 1973.
Mölndal, 1902-finns än idag med Göteborg.
Norrköping, 1904-finns än idag
Stockholm, 1901-1967 nerlagd, höger omläggningen
Sundsvall, 1910-1949 nerlagd.
Ulricehamn, 1910-1917 3 km lång, allt såldes 1917.
Uppsala, 1906-1953 nerlagd.
Svenska Spårvägssällskapet räknar undantagslöst landets spårvägsstäder till tretton, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Kiruna, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Uppsala och Ulricehamn. Kiruna och Stockholm hade två respektive flera olika oberoende spårvägssystem
Tack MrP