Backspegeln 1 "Kall Opel".

Fick en komentar från en broder i Karlstad om min frusna volvo
och minnen runt gamla oplar.

För inte så många år sedan var jag sålld på gamla oplar som sk vinterbilar,
ja det gick ju bra att köra med dom på sommaren också men då skulle man
ju åka amerikanare.

Jag hade ett gäng oplar i form av rekord coupé, tyckte dom var skithäftiga då
och det tycker jag idag också och skulle gärna behållt några men
tro det eller ej även för mig så finns det en gräns. Gränsen ivrigt påhejad av min fru.

Det här minnet var från den tiden då MC Donalds var ett ställe som liksom bara
fanns i dom större byarna typ Stockholmen (ja ni har väl läst Barna Hedenhös).
Jötebörg och Malmön men så kom det sig att det öppnade i några förorter
och andra medelstora byar, och Lund utanför Malmön var ett sådant ställe.

MC donalds var ju liksom hamburgarnas mecka med anor ända från 30 talet och det
första riktiga stället öppnade 1955.
Så vi fick ju då och då kvista till Lund det var ju bara 8 mil.

Men i alla fall var det så att när vi satt och kollade in någon gammal film eller
bara satt och lyssnade på gammal god Rock,n Roll så blev man ofta lite hungrig.
Vid detta speciella tillfälle jag kommer ihåg var det mitt i vintern och suget smög sig på
oss, och den här gången var det inte dom lokala ställen i Kristianstad som gällde
utan naturligtvis skulle vi till MCD i Lund. Dom 8 milen till Lund kändes som en mygfis.

Det var ju bara det att jag liksom inte hade någon värme i Opeln men det fick ju
inte hindra oss för nu såg vi oss sitta och frossa på en massa Big Mac,s och strips.

Så vi lindade in oss i filtar och min Polare satt och skrapade rutan på insidan under vägen dit.
Vi hade heller inga problem att stampa takten till musiken och jag kommer inte ihåg om det var denna
gången eller en annan gång som polaren fick gasa medan jag stampade liv i min domnade fot.

Men naturligtvis kom vi fram, lite frusna men mmmmmmmmm vad gott.

Och vägen hem kändes inte så farligt, inte nu när vi fått våra Burgare.



En av mina gamla oplar med lite flingor runt om, så nostalgiskt att man blir
tårögd, men jag tror jag fryser av bara tanken.
Kanske skulle ta volvon till Lund för att uppleva en notalgisk resa.

"MCD Man"

Felix
2010-02-02 @ 08:14:15

Ja...vad ska man säga det skulle ju kunna utspela sig idag med tanke på din bilparkskvalitet. Men du behöver ju bara kör in till stan nu för MC ligger ju här så du blir ju inte sssåååå kall =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0