Backspegeln 2 "Soppatorsk"


Ni som följt lite av mina inlägg vet att jag berättat om mina bensinproblem.

Den här händelsen utspelade sig i slutet av 70-talet då jag hade min Firebird Cabbe som på denna tid
var sk sommarbilen. Man hade ju en gammal opel på vintern (inte smart val med tanke på värmen)

Vid den här tidpunkten var man alltid fattig man hade liksom lite pengar alltid om man säger så.

Den här fredagen var inget undantag, jag var på glid mot stadens kärna och visste att jag hade dåligt med
soppa men man skulle ändå in till torget. Vad som också var dåligt var innehållet i plånboken.

När jag så glider över viadukten som går över motorvägen innträffar det oundvikliga, SOPPATORSK.

Mitt uppe på viadukten, men jag hade ganska god fart och det var bara 200 meter till OK macken så det vara bara att hoppas på bra lagerfett.

Jodå jag hade bra fart och gled så in på macken, och upp brerdvid en av pumparna.
På andra sidan stod en snubbe och tankade sin merza tror jag att det var och han hörde ju inte att jag liksom
kom smygande och jag hade väl en del fart över.

Jag gjorde en tvåfotsbroms så att det skrek både i hjul och grus.

Snubben som tankade gjorde nog på sig för han hoppade en halvmeter upp i luften och i handen
höll han munstycket som fortfarande pumpade ut bensin med fullt tryck.
Helt paralyserad av händelsen försökte han få tillbaka munstycket i hållet utan att släppa knappen.

Han lyckades till slut och då hade han spolat av sin bil med en hel del bensin.

Han utbrast fan vad rädd jag blev, hörde inte att du kom.

Nä sa jag, jag körde SOPPATORSK på viadukten så jag fick rulla hit.

Jag kände tjejerna som jobbade på macken, så jag flirtade till mig en hel TIA, till låns naturligtvis.
Jag släntrade så ut till pumpen som var en sån här automat som man lade pengarna i en liten låda
och sköt in dom.

Snubben med merzan var fortfarande kvar, han hade torkat av bensinen från sin bil och  nu gick han och runt och beundrade bilen och tyckte den var fin och frågade lite om motor och sånt där ni vet som är intressant för oss killar.
Drar inte en sån här bra med soppa sa han, näää inte så farligt under 2 liter i alla fall sa jag.

Sen såg han på när jag petade i min tia i automaten, och jag började så fylla på dom 5 liter man fick
för sin TIA på den tiden. (låg på ca 2kr litern)

Nu såg han ut lite som vargen i gråben och hjulben när han tappar hakan till marken.
Fan körde du inte slut på bensinen sa han, jorå sa jag men jag kommer några runder på stan
sen träffar man alltid nån annan som har lie flis sa jag, det löser sig.

Han sa inte mer, och jag hoppade in i bilen pumpade upp soppan och drog iväg i ett rökmoln
och när jag tittade i backspegeln så stod han fortfarande kvar vid pumpen och kollade efter mig
när jag for iväg i natten mot nya äventyr.

Han fick en berättelse med sig om den fattiga bilburna ungdommen som han säkert berättar vid fikabordet än idag.
 


The Firebird Man

Stig Johansen
2011-04-30 @ 00:54:26

Hej Elof, Det var en jätterolig historia!!! Och en mycket trevlig blogg måste jag säga. Hoppas allt är bra, hälsa familjen.



Mvh Stickan

The StarChief
2011-04-30 @ 11:57:50
URL: http://starchief.blogg.se/

Hej

Stig Kul att höra från dig, ja här är allt bra

hör gärna av dig så kan du komma förbi i sommar.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0