Nostalgiskt Godis

Fullt Ös efter jobbet idag, hämtade en av mina töser vid Beachen i Åhus
och passade då på att slinka inom min favoritkällare och köpa en plastbandlampa
som jag sneglat in mig på förra veckan. Kommer i mitt lampinlägg nästa vecka.

Imorgon skall jag besiktiga vår husvagn samt vinröda Pärlan och det känns som
kapten rost leder över mig men det sista som överger mig är hoppet så vi håller
tummarna. När jag var ute och provade bil o hus så stannade och tankade då hittade
jag det här i godishyllan.



Visst har detta funnits sen man var liten pallt, fattas bara några RIFF eller TOY.

Kommer ihåg snubben som hade affären bredvid där vi bodde 1965 han hade 1 öres
nallar. dom var i storlek och påminde om ahlgrens bilar men i form av en nalle.
Vid ett tillfälle hade jag fått en hel krona och jag kommer ihåg hur stollt jag var
när jag som 5 åring kunde smacka slanten i disken och säga nallar tack.

Affärsidkaren tittade lite vresigt på mig och sade du får bara för 25 öre sen får du
komma tillbaka för jag har andra kunder att serva.
Som 5 åring blev man snabbt nedflyttad i kundrankingen och att det var bättre förr
gäller inte för oss småttingar som alltid fick vänta till sist och på den tiden skulle ju
vi bara synas och inte höras.
Men jag återvände inom kort hehe.

Libby
2010-07-07 @ 09:41:32

Jag minns också nallarna! Saknar Toy och Bugg.

Clinen
2010-07-07 @ 10:46:42
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Härligt med retrogodis! Fast viol är verkligen inget gott godis! :P

Tony
2010-07-07 @ 17:27:29
URL: http://danninger.se/home/

Kom ihåg att Nöt-Créme var inne bland oss när jag gick i åttan och nian runt 1970. En husägare nära skolan hade öppnat en kiosk i sitt garage och det var alltid en jämn ström av elever när hon öppnade precis lagom till vår lunchrast. Riff var en annan favorit.

The StarMan
2010-07-07 @ 21:41:00
URL: http://starchief.blogg.se/

Jag kommer också ihåg att man hade en annan strategi,

om man skulle handla för en krona så köpte man en döskalle,ett bildäck, två salta fiskar sen frågade man hur mycket har jag nu kvar.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0