Backspegeln 4 "Performance Pontiac"

 Performance Pontiac

 Pontiac catalina 1965

På 70- och början av 80 talet så bestod streetracing av bilar som träffades på något industriområde i stadens utkant eller någon avlägsen väg stumpp som inte var allt för frekventerad av Sheriffen.

Man träffades på torget eller vid "korvalådan" och gjorde upp planerna för kvällen, det var ingen som kom dragande med sina bilar på släp eller någon annat dragracingobjekt utan hederliga Gatbilar med, breda däck,
Bytt kam, En större förgasare eller hederlig fabrikstrimmning.

Varje helg var det någon action.
Jag kommer ihåg ett tillfälle när vi skulle till grannstaden och putsa till deras så kallade heta bilar.
Vi drog iväg en karavan och på en väggstump vid ett industriområde skulle det göras upp.

Våra heta camaros, Chargers och mustanger fick bita i gräset den här gången och lite slokörade
stod vi sedan och hängde vid starten.
Då tänkte jag att det kan inte sluta så här så jag utmanade alla deras fullsize bilar men det var liksom ingen som trodde på race med fullsize.

Då stod det en kille med en Firebird Formula 400 som ännu inte fått visa vad han gått för så han sa att han
kunde ge mig en match. Sagt ok gjort.
Vi linade upp och när flaggan gick så spärrade jag lådan i 2 an och gav järnet det blev en enhjulare
men jag hade bra grepp och vi låg jämsides dom först 200 sen la jag i 3 an på 400 automaten.

Känslan var  enorm det var som Firebirden körde in i väggen catalinan for iväg som skjuten ur en kanon
och hade han inte haft kylarlocket på hade jag sugit allt vattnet ur kylaren på honom.

Väl tillbaka vid starten fick jag visa att jag bara hade en orginal 389 med 2 ports förgasare, och när jag
öppnade skuffen och visade att den var till brädden fylld med midsommarutrustningen så dånade han av.

Denna bil gick som ett skållat troll och jag gick i tankarna på en diffad axel och 4port för att ge den ännu mer
potential. Snacka om fullsize med klös.

Äran var åtrupprättad för det var detta alla snackade om i flera år efteråt.

Pontiac Power



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0