NostalgiFrågan 50-60 tal.

Ni vet att det  är brukligt att i olika antikprogram visa lite olika prylar som
folk får gissa vad det är för något.
Jag tänkte testa era nostalgikunskaper och se om ni kommer ihåg vad det här är
för någon pryl.



Jag kommer att lägga alla rätta svar i en hög och dra en vinnare.
Ett pris kommer naturligtvis att delas ut.
På onsdag kommer svaret och prylen visas i sitt rätta element
(om någon tror element är en ledtråd så är ni ute på hal is)

Den är tillverkad i HonKong som den mesat plasten på den tiden.
Och någonstans i inlägget döljer sig kanske en ledtråd.

För övrigt en tråkig nyhet var ju att en av mina Favoriter Martin Ljung gick bort förra
veckan.


Ljung tillsammans med några andra härliga artister.

Nu är det Söndag kväll och jag skall kolla in nostalgiserien Miss Marple som utspelar sig
i början på 50-talet.

Ha det bra
Mr P
2010-10-10 @ 22:00:58

Det är en hållare till tvålen. Trycker eller sätter dit en plåtsak i tvålen och vips, tvålen är på plats av magneten i plasthållaren.

Tvålhållare!

Anonym
2010-10-10 @ 22:20:15

Kebab-svarv??

Martin M
2010-10-11 @ 08:09:04

Hej,



Svar på nostalgifrågan: en Vägghållare för tvål. Man tog en vanligt metallkapsyl och pressade in den i tvålen och vips så "svävade" tvålen i luften. Mycket praktiskt!



Martin



hälsningar

Nicke
2010-10-11 @ 10:02:24
URL: http://www.wilmerxsc.se

Jag tror det är en tvålhållare. man tryckte ner en metallbit i tvålen, så höll magneten den på plats.

Helén
2010-10-11 @ 10:32:20

Det är en tvålmagnet.

Man trycker ner den lilla runda delen i tvålen och hänger tvålen i delen som är monterad i väggen.



När jag skulle montera ner en sådan efter pappa var plasten så skör att den gick sönder men jag sparade den ändå med hopp om att hitta den del som gick sönder på loppis. Jag gissar att de flesta är av med den del som man sätter i tvålen



Hälsningar

Helén

Clinen
2010-10-11 @ 13:35:45
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Jag tror att den tillhör någon form av burköppnare eller liknande. (Tycker även att den lilla runda svarta delen ser ut som en magnet)

Matte -55
2010-10-12 @ 17:42:09

Jo nog ser det ut som en tvålhållare, även om den del man pressade ner i tvålen saknas (på bilden)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0