Reklam 1958 och svar på Nostalgifrågan.

Jaha då var det dags för det spännande svaret på nostalgifrågan.

Vi inleder med en härlig reklambild från 1958 som osökt leder oss in på svaret.


Härlig reklam. jag använder oxå denna tvål.

Kul med många svar, och ledtrådarna från frågeinlägget var i meningen hal is.
Där ordet hal skulle ge en hint sen var det ju tvålrester kvar på hållaren och
Martin Ljung och Påwel gjorde ju den berömda "Ge Mig tvålen Broder"

Och Rätt svar var naturligtvis en tvålhållare.



Någon undrade om den lilla metallbiten som skall sitta i tvålen. Den ser ni bredvid
hållaren och har man ingen orginal plåtbricka kan man ta en kapsyl.
Borra gärna ett hål i kapsylen så att luften kan komma ut.



Fram med annonsvänlig tvål och så är det då dags att sätta i den lilla plåtgrunkan,
det är nu tricket kommer att få dit den.



Man kokar upp lite vatten och stoppar i brickan eller häller vattnet i ett glas
i med brickan några sekunder till den är varm. häll ut vattnet och brickan i vasken
ta den snabbt med en handuk och tryck dit den med lite vridning och pang så sitter den.



Ja så här såg det ut när man kom in på vissa toaletter förr, jaha vitsen med det då.
Jo en alltid torr och fin tvål som aldrig var klibbig och tog slut på halva tiden.

Visst var det lite sport när man var liten att ha så liten tvål som möjligt hehe.

Jaha då skall vi kora en vinnare av alla som hade rätt svar gav jag ett nummer lade i en
ask och mina flickor drog en vinnare.

Vinnare blev Otroligt för andra gången i en StarChief arrangerad tävling GP63
som har en heljuste blogg
http://grandprix63.blogspot.com/

Grattis GP63,  Eftersom jag vet hans intresse skall jag nog hit på nåt.

Grattis till en hedrande andraplats alla ni andra som kunde svaret.



Grandprix63
2010-10-13 @ 21:57:36
URL: http://grandprix63.blogspot.com/

Nämen va kul! Chansningen gick hem. Den där plasthållaren hade jag inte sett förut så jag drog bara till med ett svar.



Min farmor hade något liknande men den hållaren var i porslin och satt fastskruvad på skithusväggen. Den hade en magnet och höll fast tvålen som givetvis också hade en magnet inbakad. Ganska fiffigt om man nu kom ihåg att sätta tillbaks tvålen efter användning...



Bra tips med kapsylen för de som har en hållare.

Kan tänka mig att magnettvålar annars är rätt svåra att hitta...



Tack för en kul tävling :)

Clinen
2010-10-14 @ 10:54:51
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Haha, det visste jag inte ens att det funnits.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0