Betongstaket och Mosaik

På min Lunchrunda i Byn Bromölla slås jag av något som är unikt
för just Bromölla och det kallas oxå för Bromölla staketet.
Det är ett staket som skapades av personer som jobbade på bruket och
kan ha varit på gång redan på 20-30-talet och sen fortsatt upp på 50-60 talet.

det är altså ett gjutet staket i betong med ett liten kärna av armeringsjärn.

Idag börjar dom vittra sönder då armeringen börjat rosta och
tidens tand gjort sitt.
vad som är ganska cool är att vi har ett hus på min gata där jag bor
3 mil från Bromölla som har denna typ av staket.

här kommer lite bilder på olika modeller.






Det här påminner om det vi har här på gatan.



Kreativt mönster.





Här har man gjort ett försök till att laga emedan en hel sektion rasat bort till vänster.



Tänk att betong kan upplevas som vackert, inte illa.



Vad nu då ett helt hus har man rivit och staketet åkte med i bara hanteringen.

Grannen kommer ut och jag beklagar ödet och han berättar att hans far gjöt staket
i deras länga på tomten och det var det staket som stod där än idag.



På andra sidan rivningshögen såg jag den blottade källaren och på väggen
lysste den härligt gammelrosa mosaiken från 50 talet.
Inga ägare att få tag på som jag kunde prata med att få plocka bort dom små
härliga plattorna jag klättrade ner och fyllde fickorna och nästa dag när
jag planerat ett större ingrepp var allt borta.

Jag undrar om det var rosa badrumsporslin oxå, suck
Men jag har nog så jag kan göra mig ett karottunderlägg.


 



lincolncadillac ..Webdetective
2011-04-28 @ 23:37:04

..HAHA!.."Mosaik tjuven i Gärds Köpinge" nytt krim inaldrama , kolla nästa Efterlyst

Larsson
2011-04-30 @ 05:16:25
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/

Man lär sig något varje dag...

Moster Mjölgumpa
2011-04-30 @ 19:06:20
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com

Va, har jag missat en husrivning i byn? Var låg det huset?

Hemskt att de inte tog tillvara staketet. Någon annan kunde ju behövt några sektioner.

Jag gillar den modellen bäst som ligger i rivningshögen. En annan som jag också tycker om är en liknande men med diagonala "streck" i de övre rutorna.

The StarChief
2011-05-02 @ 22:20:50
URL: http://starchief.blogg.se/

Ja du Moster det ligger / Låg på den vägen som har många staket och har ett litet bymuseum.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0