HEDENHÖS från 40-50talet

Det händer med jämna mellanrum att jag minns tillbaka till händelser
i från skoltiden och något som har etsatt sig fast är då man för första
gången kom i kontakt med böckerna om Barna Hedenhös.

Jag referar ofta till dessa för mina egna barn som tydligen har missat denna
kultiverade bit i sin skoltid i lågstadiet hmpfff.

Hedenhösböckerna skrevs av Bertil Almqvist som levde mellan 1902-1972.
Första boken kom i slutet på 40-talet och dom fortsatte under hela 50-talet.

Så häromdagen var det dags för återförening, jag gick helt sonika till bibloteket
och lånade en bunke av dessa kulturskatter och det var en härlig känsla och
många härliga skratt när jag började läsa dessa fantastiska böcker.

Så min rekomendation till er alla är att gå och låna dessa, ni kommer inte att
ångra en sekund.



Den andra boken kom 1949 och där Barnen Sten Och Flisa (stenflisa haha) åker
till Egypten och träffar kungen som är son av Nilen och då naturligtvis heter Nilson.



1950 skrevs boken om en Amerika resa, och som ni ser var det indianerna
som hade den första frihetsgudinnan.



1951 skrevs denna och det var ju faktist URA-NISSE som åkte första vasaloppet.

Nu skall mina barn lära sig om hedenhösarna därmed basta
Raggmunk
2011-01-26 @ 23:53:20
URL: http://raggmunkoflask.blogspot.com/

Hedenhös en klassiker, klart som korvspad att barnen skall läsa dem. :)

Clinen
2011-01-27 @ 10:57:33
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Åh, jag har resan till Egyptien på LP =) Den är mysig att lyssna på. Där finns vaggvisan till trädokan med också. Mamma har alltid tjatat om barna hedenhös så när jag fick syn på LPn kunde jag inte låta bli att köpa den. Det är jag glad att jag gjorde. =)

Helén
2011-01-27 @ 11:52:43

Jag älskade de här böckerna när jag var barn, de tog fram scouten i mig. Jag ville göra alla de här träprylarna som var i böckerna, dockvagnen, grillställningar och stegen som var en stam med avyxade, heter det så, grenar.För att inte tala om timmerhusen de byggde på Stockholmen och bryggan.

Hur många böcker finns det? Är det elva eller finns det fler?

The StarChief
2011-01-27 @ 21:37:14
URL: http://starchief.blogg.se/

Jag tror det är 12 stycken och jag skall nog gå och köpa dom bara att ha dom i bokhyllan tillsammans med alla TinTin böckerna är en höjdare.

Flak
2011-01-31 @ 09:27:10
URL: http://nostalgimacken.blogspot.com/

Hedenhös, och jag som brukar referera tillbaka till den tiden....slump knappast för är det inte Dackefejkden så måste det vara Hedenhös, så är det bara....




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0