Våra Koppar o Fat 1: ARABIA "Kilta"

Alla porslinsbloggare har så fräcka bilder på sitt porslin med käcka
dukningar mm så jag tänkte inte vara sämre.
Kan var kul att blanda med alla andra prylar från My Golden age.

Här kommer en av våra stilrena koppar.
Det är av FINSK tillverkning av fabriken ARABIA och namnet KILTA
design av Franck.

Kilta börjad tilvverkas 1953 och kom i i början som enfärgat fajansporslin
och var ugnsäkert.
Färgerna var Vitt, Svart, Grönt, Blått och Gult. En kort period i brunt.
Det var allt möjligt porslin men vi har fastnat för bara kaffekopparna.

I början gick det segt men sen blev det fart på denna stilrena design
och den slog både i hemlandet och utlandet.

Här jag dukat med gult och svart, snygg kombi med svart grädd och socker
skål.



Vi siktar på ett halvdussin, och vi fattas 3 fat och 2 assietter.

Sen vill vi gärna ha den här kannan som jag hittade på en Japansk sait
och den vars sålld.



På en holländsk auktions-sida hittad jag bl,a denna bild.



Begärt startpris för hela bunken 600 EURO förväntat 1200E

På en tysk info sida hittade jag denna bild



Detta visar bredden och utbredningen.

Vår koppar är om jag tolkar stämpeln rätt från 50-talet, och där vi fick
dom ifrån sa oxå att dom kom från detta tidevarv.

Porslinserien sållde över 20 miljoner enheter och KILTA som namn slutade
1975.

Imorgon Fredag skall ni få gissa på skumma bilmodeller, nu skall jag hälla
upp ett glas vin och vänta in MAD MEN.
Och jag låtsas att jag inte ser snön som fallit idag. ha en bra kväll


Ulrika på Leta Retro
2011-03-17 @ 21:44:36
URL: http://letaretro.se

Riktigt snygg servis! Hoppas du kan komplettera den till bra pris! :-)

Benny
2011-03-17 @ 21:56:42
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Är de stämplade Kilta? Jag trodde annars att Kilta var modellen och att den enfärgade servisen i olika färger hette Teema...måst forska lite på det där. Jag har en hel del delar i den blå varianten, men även gula assietter. Har också haft svarta kaffekoppar. Formen är fin tycker jag!

The StarChief
2011-03-17 @ 23:16:43
URL: http://starchief.blogg.se/

Benny; nej dom är inte stämplade KILTA den informationen tog jag från ARABIA museet.Formen är tidlös.

Ulrika: Hoppas jag med.

Benny
2011-03-22 @ 17:00:20
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Här kommer lite mer info om Kilta och Teema:



"I överensstämmelse med funktionalismens ideal var Kilta dessutom förmånlig. Oljekrisen på 1970-talet ökade trycket på att höja priset, och den tilltagande billigimporten försvårade konkurrensläget.

Kvalitetsnormerna var stränga och svårigheterna vid framställningen gjorde Kilta mindre lönsam. Man

hade till och med försökt förädla den från vardagsservis till gästservis genom att dekorera den. Slutligen blev man tvungen att fatta beslut om Kiltas framtid. Beslutet att lägga ner sluta produktionen av Kilta år 1975 förorsakade en reaktion som närmade sig landssorg, men beslutet stod fast.

År 1981 gick finländarnas innerliga förhoppning i uppfyllelse: Kilta föddes på nytt. Kaj Franck var dock inte helt nöjd med den och ville göra några små ändringar i sortimentet och föremålenas dimensioner.

Också materialet var nytt: hållfast vitroporslin vars bruksegenskaper motsvarade det moderna maskinella kökets krav. I Francks tycke var servisen inte längre densamma och därför måste också namnet ändras.

Franck hade alltid framhållit att industriell design är grupparbete och därför var hans ursprungliga namnförslag Tiimi (Team). Namnet som sedan togs i bruk var dock Teema (Tema)."

The StarChief
2011-03-22 @ 22:48:29
URL: http://starchief.blogg.se/

Tack för dit fina inlägg Benny.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0