Var Det Fränt Att Röka ?

På 40-60 talet var det ok med rökannonser och man rökade på alla möjliga ställen
i reklam o dylikt.
Och om det var okunskapen som gjorde att det rökades hej villt eller
tobaksbolagens medvetna mörkläggning får väl vara osagt.

Men från denna Allers familjejournal från mitten på 60-talet
ser det ut som ett trendbrott är på gång.


1967 Våren i Malmö och en Fanta

För mig är 67 brytåret för en av mina epoker, sen tycker jag att det blev för
modernt.
Men här en kul bild från Malmö 1967 och man annonserar att våren kommit.



Lite kul bilar på Gustav adolfs Torg.



Undrar om någon har en sån här Fanta hatt. Måste vara värd en förmögenhet för
en Fanta samlare. Jag har definitivt inte någon hahahaha.


Rock,a billy Evenemang i Bromölla.

Efter en händelserik helg, med alldelese för många evenemang
så kan man sätta sig vid datorn en stund och uppdatera sina bloggar.

Jag valde att lägga helgens aktiviteter i garaget och RockaBilly fest I Bromölla
på lördagen. Annars var det både Power i Emmaboda, Veteranutställning i
Kristianstad, Stridsvagnsuppvisning i hässleholm med WWII som tema.

Då jag förgäves sökt en Chaffis fick jag glida själv, det blev lite svalt på kvällen
och mina dåliga knän hade behövt glykolen.


 
På väg mot ...........



Martina "TinTin" Håkansson var initiativtagare till Evenemanget, 3 band och med en
mindre bilutställning inne på området så blev det en bra kväll.
Kvällens 2 dragplåster var The Boogiecats – Johnny Fuzz Trio
Ett band som lirade under uppstarten på enannan scen än huvudscenen på
utedansbanan kommer jag inte ihåg vad dom hette.



Undertecknad passade på att frotera sig med Laholmspinuppan MirAnna
som sålde PinUp callendrar för välgörenhet.

www.calendargirls.blogg.se





Många söta flickor hade både snygga kläder och frisyrer.

När vi så drog hemmåt var budskapet till oss att detta skall dom göra nästa år igen.
så det ser vi fam emot.



kunde vatt 58

US TOUR89 Orkan - Skräcködla - Batman

Under den händelsrika US turen 89 var det en sak som satte skräck i mig och
som forfarande ger kalla kårar.
Det var händelsen på Boing planet från Tower Air.

När vi satt och vänatde på att planet skulle bli fullt så satt vi på ett 3 säte,
min polare Henrik Längst in och jag i mitten och mot gången en ledig plats.
Man tänker alltid bara det kommer en trevlig person som skall sitta bredvid,
men när jag såg denna varelse komma in genom dörren på planet ett antal meter
bort så kände jag genast oh no! hon kommer att sätta sig här.

En blonderad, översminkad dam i 70 årsåldern och med en bister min som
fick blodet att frysa.
Hon parkerade sig bredvid mig och hennes man precis framför.
Sen började showen. Hon började svära och skrika för att hon inte hamnade bredvid
sin man och detta så att halva planet hörde och hon hade nog resesällskap i resten
av planet för hon skrek till dessa oxå om att hon skulle skriva till expressen mm mm.

När planet dröjde 10 min och man tillät rökning under denna tid påtalde hon detta för
personalen i en volym som gjorde att det var nog här min begynnande bullerskada
började. Jag kröp närmare H och vi stirrade på varandra och undrade hur länge detta skulle
hålla på.
Då fick hon plötsligt ett fingerat hostanfall och höll på att kräka, hennes gubbe sa inget 
under hela showen och resterande resa.
När så väl hon hämtat sig från denna hosta fortsatte gallan att flöda och på engelska
som ingen förstod frågade hon frekvent högt och tydlig hur länge vi skulle sittta här.




Den här dinosauren från Hersy Markanden får symbolisera damen i fråga.
Byggd av bara bildelar.


Flygvärdinnorna började dela ut tull papper och andra dokument som skall fyllas i
samtidigt som planet började taxa ut för start.
Dessa papper ksatade hon i huvet på sin gubbe och skerk "jag skall fan inte fylla i nåra djävla papper".

Väl uppe i luften började ölen som intagits på flyplatsen vilja komma ut men jag vågade
min själ inte fråga om jag fick passera, jag är övertygad om att jag hade fått en smocka
så ilsk som hon var.

Efter ett tag skulle det serveras mat men innan dess kom dom och frågade om vi ville
ha något att dricka, vi beställde vars en konjak som modhöjare dom kostade 4dollar
och flygis hade ingen växel vilket han skulle komma tillbaka med, detta sade han på
engelska, Tyranosaursen skrek jag skall oxå ha en konjak och han upprepade meningen
till henne om växeln vilket hon inte förstod så nu började hon yla om sin uteblivna dollar.

Och pang där fick jag en armbåge i sidan och för första gången vände hon sig mot mig och
sade halvhögt tror du jag får min dollar jag som då satt i H ,s knä sade med darr 
"det tror jag nog"

Ett par minuter senare kom flygis tillbaka med våra dollar och sade till ödlan att jag
kommer med din växel om en stund. detta var inte vad hon ville höra utan nu ökade
röstvolymen och hon skrek på den manlige värden "jag vill ha min dollar"
"Jag vill ha min dollar"
Nu hade personalen fått nog så nu kom stewarden fram till ödlan och sade till henne
att dom inte skulle servere henne något mer, det var frälsningen hon blev tyst och ansiktet
såg ut som en vacumkammare sugit in fejan.

När hon så smög bort till Stewarden för att försöka prata till sig en middag som vi andra
fått. Sa jag lite halvhögt det var djävla osmak att han framför skulle ha med sig morsan
på planet sen smög jag iväg på toaletten.

Jag undrade lång tid efter vad hennes gubbe tänkte om denna  skräckshow som höll på i
en och en halv timme. men hos mig satte den spår.




Här är vår fina Van och det packas bildelar för glatta livet.
Vi stannade några nätter hos en kontakt som H hade.
Detta var innan perioden då hyrbilar prejades och rånades s hyrfirmans
namn stod med stora bokstäver.


Väl framme i NewYork fick vi så cirkla ett par timmar då Orkanen HUGO hade ställt
till problem och landningen blev fördröjd.
Så jag har sett NY från ovan ganska länge. 
Första natten bodde vi i utkanten NY för vi skulle hälsa på en snubbe som hade en
57 bonneville cabb som jag var sugen på.
Efterdyningarna av HUGO kastade varuvagnar som löv på bilarna på parkeringen vi bodde
på, och det slog eldkvastar ur elcentralerna som sitter uppe på stolparna.
Men vi kunde fortsätta vår resa mot okända och kända mål.




En kontakt jag hade, Paul. Han hade en BATMOBILE byggd på en Cheva 60 cabbe
som grund. Paul hade även en huva han gjort mycke fränt.
Här poserar han med undertecknad.



Ganska frän va. Jag har för mig att det gick att gör eldklot med rören på
skuffen. Paul var på väg att flytta från Ohio till Florida hmm undrar vad han gör idag.



När vi så satt på planet hem, denna gång på höger sida av planet och jag satt mot gången,
H mot fönstret i en två sits. Då säger jag hoppas det blir lugnare hem.

Då lutar sig en dam från vänstra sidan på planets mittsektion som är 4 stolar, över
mot en herre som sitter precis bredvid mig på andra sidan gången och säger med hög
och tydlig röst "Jag tycker bäst om sekvensen  då Moses kommer ner från berget"
Jag tittade på H och la av ett hästagarv. Dessa religösa människor underhöll med
bibelsitat en bra stund tills dom släckte och jag kunde fly in i filmens värld.

A happy End ?

Opel 1955 + ESSO

Avbröt mitt försök att bringa ordning i bilförådet tidigare idag för att det är dags
för den måntliga räkningsmällen och sen brukar jag spana på film på torsdagar.

Ni som väntar på den spännande fortsättningen från US turen får vänta till imorgon.

Hittade den här annonsen i en tidning från 1955.



I samma tidning hittade jag oxå denna annons.



jaha klart som korvspad, när du köpt din opel så är det Esso som gäller för
sevice.


US TOUR89: Knark-Cheva 58 Cabbe-Komandokniv

DEL 2 från USA äventyret 1989.

Om ni tror att man bliv lite skärrad när sheriffen kollade upp oss så blir
det snäppet värre i fortsättningen av berättelsen om US TOUR89 .



Här ännu en bild från Skroten i Virginia.

Någon hade monterat skärmspjut med belysning från en 57 pontiac på denna
59 Pontiac, allt slit att få av dom ganska poriga spjuten resulterade i att dom fick
behålla dom. Jag ville inte betala 50dollar styck för detta skick.


Resan började ju med flyg till Newyork.
När vi kom fram till NewYork så blev det ganska mörkt innan vi fått tag i
våra väskor som var försenade och kom med nästa plan samt att vi varit och fixat vår hyrbil.
Så i mörkaste natten lämnade vi så NY och naturligtvis lyckades vi köra fel så vi kom in
i Bronx.
Inte en människa var ute och bilvrak stod här och där och plötsligt fick vi rött ljus, laglydiga
som man är stannade vi. Jag satt i passagerarsätet och när jag så kollar ut genom sidofönstret
ser jag bara ett svart ansikte med 100 vita tänder rätt upp mot rutan och i ena handen
en liten påse med vita tabletter och han skriker DO YOU WANA BUY!
Jag nästan for upp i min polare H,s knä, och när vi kollar åt vänster är ett par snubbar på
väg mot den andra dörren. (vi hade i alla fall låst dörrarna)
Jag sa snabbt till H tryck ner pedalen till höger och stanna inte för nåt, vi lämnade platsen
med skrikande däck och något högre puls puuuuuh. Vid nästa stoppljus stannade vi inte.




Ett par Imperial 61:or från Virginia skroten, ägaren på skroten undrade om jag inte var
intresserad av en spinnerkapsel från 58. Jo fy för sören det är jag, men när han visade
kapseln som fick ett russin att framstå som som en insjö en vindstilla natt så förstod
jag att här blev det ingen affär.


Efter hela äventyret skulle vi så tillbaka till NY för att resa hem, och näst sista natten
skulle vi sova i vanen och vi hittade så en liten MC Donalds mitt i NY där vi parkerade.
Men det är ju ganska mycket liv och rörelse i en storstad så det var svårt att komma
till ro. Men till sist slumrade man till men vaknade abrupt av en polissiren en sån där
kort stöt ni vet som man ser o hör i filmer och det var precis utanför bilen.
Saftblandarnas rödblå sken spelade in genom framrutan.
Nu är det klippt tänkte vi, och trodde att det var oss dom var ute efter men då hördes ett jäkla liv
från andra sidan och det började skrika personer bl,a DO YOU WANA FIGHT och Poliserna skrek
från sin sida och det höll väl på en stund.
Under tiden hade jag tagit fram min 25 centimeters komandokniv som jag höll stadigt i
handen och jag låg bara och väntade på att någon typ skulle tro att bak dom igentejpade fönstren låg en förmögenhet och att snart skulle någon slita upp en dörr eller krossa ett fönster.

Till sist orkade jag inte längre utan jag sa till H jag går in och sätter mig på det nattöppna
MC Donaldsen och vaktar med en bok så kan du sova.
Det hände inget mer den natten och i gryningen åt vi vår frukost för att sen köra tillbaka
med bilen till hyrfirman. Ryyyyysss.

Om ni tror att detta var det värsta på denna resa, nix pix
To Be Continued.


En annan skrot som låg i Ohio hade massor med bilar från 50-talet.



Trångt och med träd emmelan. Detta var 89 och redan då hade man varit
här med stora lyftkranar och lyft ut bilar mitt inne i sådana här samlingar
.
Hit åkte vi för att det skulle finnas en 58 pontiac cabbe här.
Efter 2 timmars letande fick jag be ägaern och gå och visa var den stod för jag
gav upp trots beskrivningar.
Då gick han före och in bland alla bilarna och fram till en 59 cabb, jaha så var det
med den kunskapen om sitt egna arv.



Bildernas bild,
I denna bunke ligger en Impala 58 Cabb
. samt lite annat smått o gått.

Ha det bra
E




US Tour89: Pistolhot, Skrot och Chrysler 55

Här kommer en en rapport från backspegeln.

1989 skulle jag och en polare besöka lite skrotar på östsidan av USA
och vi hyrde en Van som vi fort runt i och ibland sov i.
Vi brukade stanna vid MC Donalds och äta kvällsmat sen körde vi runt
på baksidan för att slumra in, på morgonen käkade frukost tvättade av oss och
for vidare.

Så även denna kväll i Virginia någonstans, och vi satt i bilen och käkade våra
burgare och vi tyckte väl att dom kollade lite snett på oss genom fönstret där
vi satt och käkade och läste karta.

På morgonen körde vi runt, gick in och käkade vår frukost och några av tjejerna
kollade lite igenkännande på oss och efter ätandet gick vi ut och hämtade
tandborste å tvål för att fräscha upp oss, min polare gick ut lite innan mig och
när jag så kom ut fann jag oss prejade mellan två polisbilar och en polis hade dragit
sitt vapen.
Min kompis hade redan börjat famla efter ID handlingar jag blev uppmanad att
göra det samma.

När alla missförstånd var avklarade visade det sig att en månad tidigare hade 2 killar
i en vit Van med NewYork skyltar (som våran) gjort exat samma sak som vi, bara det
att dom hade rånat stället innan dom stack.

Poliserna var inte av på service inriktade nivån denna dag och när vi frågade efter
några bra bilskrotar fick vi inget napp bara bistra blickar.
Så kan det vara när man gillar MC Donalds och vita vans.

Vi hittade så vår skrot

Philbates Auto Wrecking hade haft både verkstad o mack men var nu bara bilskrot med
6000 bilar från 50-60 talet som det stod i annonsen att dom hade.
Vi gick ut på skroten genom en dörr på baksidan och där låg tusental rostfria lister i buntar
hmm konstigt tyckte vi.

Böljande skogsklädda kullar med mängder av bilar mötte oss och vi plockade av
lite lister och annat smått o gott.
När vi kom tillbaka och skulle betala tog han fram mått bandet och mätte listerna
det blev 20 dollar per 20 cm. gulp froosssa.

Vi gjorde som många andra gjort gick och lade listerna i bunkarna där andra också
storknat av priserna.



En fräck chrysler 55 värd ett bättre öde, idag är den kanske renoverad eller blivit 100
nya småbilar.

Imorgon kommer några bilder till härifrån


1962 IKEA

Jaha då firar IKEA katalogen 60 år och någonting som slog mig är
att det är inte ofta man ser IKEA annonser i tidningar.
Men jag hittade den här i en veckotidning från 1962 ganska ovanligt.



Köksbilden är lite liten så vi tar väl och blåser upp den ett snäpp.



Ah, golvet, luckorna med dom små kråmade låsmekanismerna, stolarna, brödrosten.

Vad jag kommer ihåg från IKEA på 60 talet är provavdelningen som låg bak en
glasvägg där mekaniska mojänger bankade på stolar och öppnade luckor i en aldrig
avstannande process.

Se mer nostalgi på

http://katalogen.kampanj.ikea.se/

StarChief Custom Safari

Idag har dagen gått åt till Rehabeilitering, vat på kalas igår kväll och
kom väl inte hem förånn fram emot 3 tiden.
Man kan väl såga så att man är inte så tränad längre.

Men jag fick lite gjort unde reftermiddan, har börjat bygga ett hyllplan
ovanför bilarna i förådet så att jag kan få plats med liet prylar.

Så här såg det ut under en fas igår när jag hade flyttat ut bilar för att stuva
om.



Inga bromsar men det går ändå om man glider sakta och hoppar mellan växlarna.
V8 med fritt blås, det låter som en dragracetävling.

På en annan bil hade bromsvätskan runnit ut så jag fick använad handbromsen
det gick oxå bra men det gäller att vara med.
På bilen i bakgunden är bromasarna renoverade och man sitter
som limmad i framrutan om man bara hostar på pedalen.

nu skall jag fortsätta rehabiliteringen med lite kaffe och en gammal film.





1956 CocaCola Eller Simca.

Så var det redan kväll. suck. Har tillbringat hela dagen med att flytta bilar och
prylar och konstaterat att fryspluggarna i en bil rostat hål. Alltid något som
skapar mer jobb.

Här kommer i alla fall 2 Annoser från Tidninge SE 1956.

En från SIMCA och en från COCA COLA.



Det ända som jag kan tänka mig gjorde att jag skulle besökt SIMCA hallen
som väl såldes hos ANA 1956 var för att se om den snygga bruden var i
försäljningshallen. Varken dom 48 hästarna eller looken var mycket att
hänga i julgranen.
men om man jämför med dagens dataritade UFON skulle jag naturligtvis välja en
SIMCA från-56



Skall man ut o fiska skall man alltså ha en back Cola med sig och det förväntas då
att denna back är uppdrucken när man kommer tillbaka så att man kan börja på
nästa när man kommer i hamn.
Inte dåligt men å andra sidan så slurpades det kanske bra med läsk -56.
( notera rimmet)


Nost77: 1964 Ryamatta.

Jaha då var första jobbveckan avklarad och det började i 180 tempo,
otroligt mycke att göra och kunderna skriker efter mer.
Angenäma problem kan tyckas och att hitta den där lagom nivån känns mer
och mer avlägsen.

Har börjat röja i ett av mina förråd för bilar så att jag skall kunna få in
58 safarin, den blev inte sålld och jag förnyade inte annonsen igen,
den startar ju så bra och kula att glida omkring i och kul att lasta i.
Undrar om det finns hjälp att söka.

Längesedan jag gjorde ett inlägg för hus o hem.
Så då kör vi en bild från en annons i Allers 1964.



Ryamattor är inne igen och är ett kul inslag från 50-60talet.
Vi har själva ett par.

Det är väl inte bara mattan som ger härliga vibbar på den här bilden utan
Soffan, Soffbordet och pipstället går inte av för hackor det heller.
Undrar var Grunnebo ligger och om där finns något spår av ryan kvar.

1956 REX mopeder

Min första nya Cykel var en REX från tidigt 70 tal.

Var väl inte lika rolig som prylarna några år tidigare.



vad sägs om en REX SCOOTOPED. Var det REX som så småningom blev KING eller
var det tvärtom.
Undrar om det är någon som idag har kvar en sån här katalog som mam kunde få bara
genom att sända sin adress.
Kommer ihåg att det var lika dant med hobex kataloger som var alla småkillars dröm
när den kom.






1955 Pontiac vs Oldsmobile

Var på loppisaffären i Bromölla idag innan jag kvistade hem.

Brukar inte hitta så mycket men idag blev det ett par prylar.
Lite 5otals nostalgi i forma av italiensk och amerikansk design.


Ett par italienska skor från 50-talet och en retropärm med ett par bilannonser
på. Här en Pontiac StarChief cabbe från 55 på baksidan.

19 762st starChief Cabbar byggdes så annonsen om att det  var Americas Nr1
Road Car gick hem.



På andra sidan pärmen en Oldsmobile från samma period, vet faktist inte hur många
såna som gjordes men man skriver Cruise Controll, hmm undrar om den kom 55 snarare
59 kanske.

1955 CALTEX I Bromölla

Här kommer några bilder till från 50-talet och från Egon Jönssons Kamera.



Av det här stället finns idag ingenting kvar.



Fortfarande grusvägar.



Bilderna lite disiga men man ser i alla fall lite gamla bilar.




1959 RAGGARUPLOPP I KRISTIANSTAD

Efter påtryckningar så fick jag leta upp det berömda inslaget från GP tävlingarna
i Kristianstad.



I Juli 1959 kom detta nummer av SE och ett reportage från en av GP
tävlingarna i Kristianstad.





Med sablar och batonger skulle raggarna kväsas till lydnad.




Tycker Polisen ser mer ut som rädda militärer.









Råbelövsbanan var aktiv från 1955-61 och under ett par år ingick den i
VM cirkusens 7 banor över hela världen.
1955 drog man igång, de stora stallen och dåtidens bästa förare var på plats
tillsammans med c:a 80.000 åskådare – vilket är ett svenskt publikrekord.
Man körde även TT lopp här.
Finns en kille här i trakten som har mycket kul saker därifrån

Om det är någon som var med här eller känner igen sig på bilderna hör gärna av er.  

VOLVO P1800 1962

Den här bilden säger mer än 1000 ord.

3 Fräna saker som ger speciella känslor.



Nr 1.  Ett av Amerikalinjens flaggskepp M/S KUNGSHOLM
Synd att detta alternativ inte finns kvar att ta sig till andra sidan.
Hämtade lite data om KUNGSHOLM. 

M/S Kungsholm, var ett passagerarfartyg tillhörande Svenska Amerika Linien (SAL) byggt 1953 i Holland. 24 november 1953 gjorde hon sin jungfrutur mellan Göteborg och New York till Pier 97 vid W 57th Street, där SAL hade sin amerikahamn, Gick januari 1955 på sin och SAL rederiets första jordenruntkryssning. Trafikerade Atlanten för SAL, med sammanlagt 112,031 passagerare och 22,509 passagerare följde med henne på kryssningar.

Såldes i oktober 1965 till Norddeutscher Lloyd, Bremen, Tyskland, som döpte om fartyget till M/S Europa. 1970 gick ägarna samman med Hapag och bildade Hapag-Lloyd AG. I november 1981 såldes fartyget till Costa Armatori SpA, Genua i Italien och blev panamaregistrerat och omdöpt till Columbus C. 29 juli 1984 kolliderade hon så kraftigt mot piren i Cadiz att hon sprang läck. Hon kunde ta sig till kaj, men ställde sig på bottnen. Passagerare och besättning räddades. Fartyget var nu så svårt skadat att det kondemnerades och bogserades 1985 till Barcelona för upphuggning.
(info Från Wikipedia)

Nr2. Volvos P1800
En av de snyggaste sportbilar som byggts och alla mins väl Helgonet,
och den lilla vita Dinky Toy eller Corgie Toy bilen med streckgubben på huven som man hade
som leksaksbil. P1800 tillverkades meallan 1961-73.

Nr3. CALTEX

Californien o texas som bildade oljebolag sedermera Texaco och till sist kanske Preem.
Mer om Bensinstationer.

http://grandprix63.blogspot.com/search/label/Caltex

http://mackmotell.blogspot.com/






1962 "CHAMPIS"

Hittade den här Reklamen i En Allers från 1962.



Passar väl bra nu i sommaren.
Men undrar om dom har kvar Champis i Affären? Skickar bud med
StarSquawen när hon skall till Affären. Jorå den fanns kvar och jag minns inte
när jag drack en Champis sist.



Hon fick köpa lite sockerdricka oxå för säkerhets skull.
Här har vi placerat flaskorna i tidstypiska flaskhållare och ta mig tusan dom står
mycket stadigare.



Då var det dags för provslurp, och där kom den. Vågen av alla minnen som förknippas
med en smak eller doft från när man var liten.
Man mins blandbacken med läsk som fanns då och då får man väl säga för läsk
var lyx när man var liten och inte så billigt.

Och när jag så sitter här och skriver med min flaska vid sidan så höll jag på att göra
samma misstag som man gjorde som liten och oförstående, när man kommer till slutet
på flaskan så lutar man flaskan emot sig för att suga upp det sista och då rinner
läsken förbi sugrören och ner innanför skjortan.

Jag han stoppa i tid och jag mindes denna händelse för kanske 45 år sedan hehe.

Igårkväll hade vi strömavbrott så vi låg hela familjen på studsmattan och kollade
stjärnfall, då sög jag i mig en sockerdricka och den var lika god, tror det är dags
för dom där blandläskbackarna igen istället för dom monsterflaskor man bär hem.
Nu skall jag bara få tag på några tidstypiska träbackar eller plast.

Ha en bra lördag och prova gärna en hederlig Campagne för oss barn.
Nu skall jag köra ett brudpar från kyrka till fest.


Pontiac RailRoad Safari1958

Railroad Car.

Vad säger ni om att se en sån här passera förbi när ni väntar på tåget.





Notera spakarna för att fälla ner hjulen.



Bilen står fn på ett museum i Ottava Canada och är renoverad till ursprunskick
som inspektionsbil för Järnvägar.


Pontiac StarChief 1963

Under en av mina USA resor åkta jag och min kompis från USA
västerut i hans StarChief från 63. Har jag nog berättat innan men här
kommer lite fler bilder.



Här poserar vi innan avfärd.


Bilen var utrustad med något så ovanligt som varvräknare och den hade även
fungerande AIR condition.
Otroligt fränt att glida fram på vägarna ute i wästern med en gammal bil.



Pontiacs sista fena satt på 63;an.



Elvis sjunger Long Lonely Highway kan har varit härifrån han menade.
Här kunde man köra i timmar utan att se ett hus.



Härliga westernlandskap i South Dakota.



Pathfinder (stigfinnare) Ranch ligger utmärkt på delstatskartan och motsvarade
ett område lika stort som skåne.



Framme vid Pontiac Träffen. 63 starChief har sina stjärnor på takstolparna.
Detta år bara som 4drHt och 4dr Sedan.
Dessa bilar går sanslöst bra på vägen och har en bra ekonomi oxå.

Solbränna På Burk

Nu har det ju varit lite molnigt den här veckan så då kanske det
kan vara dags för lite hederlig snabb-bränna på burk eller tub.


Det var i alla fall ok på 50-60 talet vilket dom har brudarna i snygga baddräkter
visar.

1957 Pontiac ChiefTain

Idag har jag tillbringat hela dagen på IKEA i Malmö. Ungarna skulle ha en massa
prylar till sina rum bl.a nya sängar. Det var inget fel på dom andra bara det att
dom var för små (tyckte dom). Enligt mig hade en hel familj fått plats i dom på 1800
talet.

Dom nya var av den storleken att vi fick hissa up dom via balkongen, ett konstycke
bara det. Min rygg  är inte tränad för dylika övningar.

Nu pysslas det på resp rum och jag skall förbereda lägerelden och ta fram Mr Daniels.
(har fortfarande semester)



Denna fina Pontiac ChiefTain från 1957 är lackad i Bonneville red och lätt custad.
Vad som inte är custom är dom maffiga högtalarboxarna som satt på kardantunneln
på Pontiacs 57;or sanslöst bra plats för en riktig doning till högtalare.

En av få pontiacs som inte hade rund hastighetstavla, denna typ Opel ett band som
kommer från sidan. Ett riktigt problem för många idag.
Fick koppla in extra mätare på många besiktningar märkligt nog passade Ford
Cortina från 60-talet rätt på med gängor och allting och den gick rätt på kilometern.



Shell Mack 2 i Bromölla.

Här kommer några bilder till från Bromöllas egen 50-tals fotograf.
Och det visar sig att det fans 2 ShellMackar på 50-talet i Bromölla.



Här på 50-talet poserar både föreståndare, Jeep o Lasbil.

Jag for runt för att se om jag kunde hitta den och det gjorde jag, och den ser lite
annorlunada ut idag.




Så här ser den ut idag och det är en hantverksbutik i ena delen och en Baby klädes
affär i den andra.
Baby delen var öppen så jag släntrade in för att hitta lite spår och jag fick gärna
kolla på lagret.



Svängde runt på baksidan och där fans verkstadsdörrarna och jag smög in.



Jodå här fanns spår, Babylagret var beläget i den gamla smörjhallen och gropen var
täckt med plankor.
Det är lika spännade som en arkeolog måsta känna inför en benflisa eller nåt annat
han hittar i skrevornas dunkel.


Spårvagnar i Sverige.

Den här bilden gav gensvar av Mr P


Lite info om spårvägar och spårvagnar i Sverige

Elektriska spårvägar i Sverige

Elektrisk spårväg har funnits i en lång rad städer i Sverige:
Gävle, 1909-1956 nerlagd.
Göteborg, 1902-finns än idag.
Helsingborg, 1903-1967 nerlagd, höger omläggningen.
Jönköping, 1907-1958 ersattes med bussar.
Karlskrona, 1910-1949 ersattes med bussar.
Kiruna, 1907-1958 ersattes med bussar.
Lidingö, 1907- viss trafik finns idag
Malmö, 1907-1967 en linje kvar till 1973.
Mölndal, 1902-finns än idag med Göteborg.
Norrköping, 1904-finns än idag
Stockholm, 1901-1967 nerlagd, höger omläggningen
Sundsvall, 1910-1949 nerlagd.
Ulricehamn, 1910-1917 3 km lång, allt såldes 1917.
Uppsala, 1906-1953 nerlagd.

Svenska Spårvägssällskapet  räknar undantagslöst landets spårvägsstäder till tretton, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Kiruna, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Uppsala och Ulricehamn. Kiruna och Stockholm hade två respektive flera olika oberoende spårvägssystem

Tack MrP

ZEKE´S Ett Cool Fik.

Mitt i stan (Kristianstad) har vi en liten galleria och där ligger  ett fik som heter
Zeke´s. Går där förbi ibland utan att direkt tänka på att kliva in och kolla, då
jag brukar fika på dom mer klassiska ställen med gammal inredning.
Men en bloggläsare tipsade om PRATTS skyltarna inne i baren så då fick det
ju bli ett studiebesök.

 
Fräckt med små tärningar vid entren.



Gamla skyltar gör alltid susen.
Fräckt med SE på väggarna, har nog en komplett årgång från 58.
(inte på väggarna)



Detta är den 3:e PRATTS skylten jag ser inom några veckor helt otroligt.



Coka Cola och motorolja, båda bra för invärtes bruk.



En av dom få gånger en blixt blir kul, Nummerplåtarna ser ut som dom lyser.



på hyllor i fönstren står massor av gamla kaffekannor och diverse termosar.

Härlig atmosfär att ta en fika i så det får jag väl prova nästa gång.

Back from the Wild West



Jaha då var man tillbaka från årets allt för korta western besök på High Chapparral.

I år mer dramatiskt än vanligt då vi blev prejade av en DHL lastbil 2ggr på vägen upp,
första försöket var där 2 till 1 fil går ihop missbedömde han sin egen fart och när
vi svände av motorvägen hade polisen tagit honom och precis när vi är på väg att glida
förbi kastar han bara ut bilen i körbanan troligtvis irriterad och då bromsade hela
familjen som tur var inget möte då vi fick väja.
Hoppas att böterna sved bra för trolig fortkörning.

Lekande barn på kampingen såg till att jag fick ett surt stenskott i framrutan samt
någon snodde vår Pontiac StarCheif reklamskyllt jag brukar hänga över nummer-
plåten fram.

I övrigt var det mycket bra och jag kommer att lägga upp en massa bilder på
en annan bloggadress som jag skall dra igång imorgon med bara Western inlägg.

På vägen hem fick vi tvärbromsa 2 ggr pga att en lastbil svängde in framför oss
efter omkörning och en svängde ut framför oss i bjärnum dessa båda utländska.
Har oxå svårt att förstå alla som måste ligga med fronten inne i vår husvagn i tron
att det går fortare.

Helt klart är att det är Vilda western på vägarna och jag skulle gärna sätta en 45
kaliberskula mellan ögonen på en del.

Inlägget från körkortsboken 1956 tillägnar jag vägidioterna som borde lämna in lappen
o sluta köra.
E

PS hade förberett några inlägg jag kunde peta in från datorn på hotell Big Bengt
kul va.

Att ta körkort 1956

Detta inlägg tillägnar jag dom som behöver en kurs i körteknik
som vår familj råkade ut för under den gågna veckan.
Jag hatar dessa vägidioter.



En bok för dom vetgiriga 1956.

Boken innehåller även en hel del kul färgbilder. Håll till godo.



Denna PV finns med på många bilder så jag gissar att den tillhör fotografteamet.
Kul rondellskylt.


Jaha nu får ni normalt bilkunniga träda in och berätta vad det är för bilar.
Tips är före 1956.


Samma gamla PV. Undrara om den finns kvar idag?


Var fanns det spårvagnar 1956? mer än Sthlm,Göteborg å Norrköping?



Notera ESSO skylten till höger, och kullerstenar.


Röd skylt var interim redan då.
Baskemej har inte PV, n dimmljus.


Hoppas han har en på andra armen oxå annars blir det bild med ambulans på.


Långt borta på denna landsväg eller packade grusbana syns en vit kanske cabbe
av något slag den som knäcker den får nog nobelpriset.

Så var det back then och jag tror att folk körde lite försiktigare då, vill tro det
i alla fall.

E



 

 

Pontiac Bonneville 59




Den här superrenoverade Bonnevillen tog fina priser på en utställning i USA.
11400st 59 Bonneville cabbar byggdes.

Nost 75 "HOOVER Golvbonare"

När jag städade i garaget hittade jag den här prylen.



En HOOVER golvbonare från 50 talet.
Den har faktist tillhört den kände dragspelskungen Hakkon Swärd, och
den fungerar perfekt.

Nost 74 "EPA"

På loppisen köpte jag även den här julgransbelysningen
från EPA.



Jag drar mig till minnes att när jag var liten sa man alltid köp inget EPA skit.
(säkert en skröna) 
Vad jag minns från EPA så var det här man åkte sin första rulltrappa
och köttbullarna i deras EPA-Bar var jättegoda.



När jag var i stan igår passade jag på att ta ett par bilder på det ganska tråkiga EPA
huset som numera är Åhlens. Vad som skvallrar om design är ribborna för
fönstren.



Mosaikklädda pelare var lite inne på 50-60tal.



Vad jag kommer ihåg innifrån förutom rulltrapporna som ligger mitt i huset är
den fräcka trappan upp till andra väningen och som kom upp precis vid EPA-baren.



Det ser hissnande ut uppifrån men härligt designad trappa och är det ända
som som finns kvar från en roligare epok.

Som ungdom var det spännade att stå utanför fönstret och kolla när brudarna
gick upp för trappan, hade man tur kunde man få se en bit upp under kjolen,
och på 60 talets kort kort period behödes det ju bara en tröskel.
Tur man lagt av med sånt ......

1957 Pontiac ChiefTain

Hittade ett Parbilder från en Bilkyrkogård i wilda western.

Pontiac ChiefTain 2dr stolpe (sedan) 57.


1957 Tillverkades strax över 330 000 pontiacs vilket gav en 6e plats på försäljningen
i USA. Av dessa var lite över 160 000 cheiftains vilket var lågprisbilen bland Pontiac. 

21 000 2dr Sedan bygdes och det var denna bil som användes mest då det var racing.
Den var liten o lätt jämfört med övriga i programmet.
Sixpac (3st 2ports förgasare) fans som alternativ och gav rejält med pulver och Hot Chiefs
gjorde bra ifrån sig på banorna.

Denna bil klart räddningsbar.

Loppmarknadsfynd

Det är bara att konstatera att fynden på loppmarknaderna blir färre
och även skicket på det man hittar blir lite sämre.
I takt med att kunskapen hos allmänheten ökar så är det alltid någon i denna
stora skara av människor som jobbar med loppisen som kan lite mer om prylar
som har lite mer värde än dom vanliga 10 kronorsprylarn.



Plast tallrikar mm till en PikNick väska från 60 talet kan vara bra att ha
inte min färg men ändå.
Man kanske hittar en okomplett väska eller någon annan som behöver nån gång.



En sån här adventstake från 50 talet hade vi innan men två är ju lika cool.
Fungerade oxå.



En fräck brödburk med teak platta. Samt har min fru börjat leta 70-talsburkar
av plast. Alla dess prylar fanns på loppisens retrohörna som skapats just av den
orsak jag nämde i början.



Plastmattor från 50-6o tal kan man hitta billigt forfarande.



Handlade ett par teakmöbler, Halvbra skick och ganska transportskadade
men jag skall ha dom i garaget så det blir bra.
Annars var det slim med teakmöbler.

Trasmattan åkte också med hem, är det något som påminner om och ger nostalgisk
känsla så är det trasmattor.

Efter av och pålastning av dessa möbler så skulle nog mein frau kunna lämnat mig
på loppisen för försäljning, som bättre beg obotlig prylsamlare.

Köpte en grej till men den får ett eget inlägg.





Volvo 244 "Huvudvärken över"



Så här såg ett av anmärkningarna ut inför ombesiktningen av den vinröda
pärlan. Vassa kanter. Och bara synen kan ju ge huvudvärk.
Det fixades med glasfiber och det gick bra på ombesiktningen igår.
När snubben i hallen såg att jag desutom lagat halva golvet så frågade han
mig " När ger man upp" en fråga jag oxå ställt mig sa jag, men nu åket vi ett
år till. Och den huvudvärken kan jag släppa för ett tag.

Började sedan städa och ställa i ordning i dealerhallen där jag haft allt för
mycket prylar ståendes detta arbete har fortsatt under lördagen.



I en låda hittade jag den här plåtasken och den hade nog behövts dom dagar jag
legat under volvon och tuggat rost. Visst var medicin roligare förr med sina små
plåtaskar som man sen kunde ha till små prylar.



I en annan hörna stod ett par dammsugare av märket ERRES, ett holändskt märke.
Jag tror aldrig jag provat dom så det var väl dags, jorå dom små torpederna
fungerade utmärkt men den ena hade lite vajsing på till o från knappen
och den andra saknade en detalj så jag kan nog få ihop en fin av dessa bägge.

Innan dess var vi en sväng på årets loppmarknad, vad vi hittade får ni reda på
imorgon. (söndag)




RSS 2.0