Ännu En Mack I Graven

Jag hade tänkt ta foto på det här stället för ett tag sedan, både när det
var igång och sen när jag fick reda på att det skulle stänga men det blev
aldrig av, men idag passade jag på.

På väg till jobbet i Bromölla låg en liten Shellstation längs med gamla
E22. Med den nya sträckningen utanför byn blev väl kundströmmen mindre
och det var väl bara nostalgiker som jag och några trogna kunder som
säkert kände macksnubben väl.



Pumpar och skylltar är borta och pumpen med kraftsoppa är borta för gott.



På dörren en liten snäcka som skvallrar om ursprunget.
Den äldre gentlmannen gick säkert i pension och att driva det vidare var
nog ingen lönsam affär.



En affish som skapar en klump i halsen och en viss fuktighet
kan skönjas i ögonvrån. September 2009 var det slut.



Den kakelförsedda lilla trotoaren har spår efter bultatd utrustning
och jag har glömt vad här stod, precis som att ställa all dom intressanta
frågorna till den äldre gentlemannen om mackens historia.
Hmm han kanske bor kvar i närheten.



Många äldre mackar hade ett litet förråd i källaren och den typiska trappan
med rullbana för trucken med steg i mitten var ett måste.



Macken har under flera år varit på väg mot det bistra slutet och trädet har för
ett bra tag sedan stängt möjligheten till tvätthallen.



Verkstadsdelen var faktist igång till slutet och en och annan ljuddämpare
byttes här, jag tror inte den nya tidens elektronikboxar var något som
Shellmannen vurmade för.



Luft tankarna togs bort för ett bra tag sedan men ställningen är kvar.



Påfyllningsrören till bensintankarna finns kvar och en liten gnista av hopp tänds,
så länge man inte grävt upp tankarna finns det ju möjlighet. Fantasin och
tankarna far iväg, tänk om man skulle......................



Ett block, en miniräknare och tomma hyllor innifrån butiken. Den gulröda randen
ovanför hyllsystemet skvallrar om en Shell macks tid, och tomheten innifrån ropar
mot speglingen av det tomma  pumpfundamentet i rutan att en era är över.

Jag hoppar in i bilen och följer affishens anmodan och kör till det hänvisade stället .
 


Mellan bromölla och Kristianstad ligger detta ställe som jag numera frekventerar.
Men det börjar också schangsera lite gran och med ett eventuellt hot om försäljning
kanske det inte är så roligt att fräsha upp stället.



Mot en blå himmel är namnet snyggt och jag fyller på med lite V power kraftsoppa
och glider vidare mot hemmet.

Besök gärna en bra blogg som har bra bensinhistoria och bilder.

http://mackmotell.blogspot.com/

Från den kan ni länka vidare till blogginnhavarna som har mycket läsvärt.

Dagen till Ära öppnar jag en ny kategori MACKEN mm

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0