Nost 56 "smoke gets in your eys II"

Del två i askfats serien tillängnar jag The Guys and The Cars eftersom det
första inlägget fick brudarna och hemmet.
Jag fortsätter med Lucky Strike temat, ett ciggmärke som startade redan som
tuggtobak 1871 och sen som cigg 1905.



Att Spencer Tracy och Tomten Rökte Lucky kan nog ha gett en del killar
lite sug efter napp substitutet, men jag tror..........



.......Att dom snygga brudarna sållde bättre. Vad sägs om att leka i vattnet
med en snygg brud och samtidigt röka en cigg. De ni...



Snygga ben gör naturligtvis sitt till.



Det här är nog mer likt oss killar att smyga undan och hitta en stunds njutning,
kan ju lika gärna vara en kall öl.

Att röka i bilar skulle man också göra på 50-talet och alla bilar utrustades
med askfat i alla hörnor och vrår.
Jag nöjer mig med att Visa lite runt Pontiac 58.



På StarChief och Bonneville satt 50-talets kanske flådigaste instrumentpanel
med mycke kråm och blänk. På denna panel satt längst till höger ett askfat för
passageraren.
Sen satt en klocka, sen kom ciggtändaren och till vänster om den ett askfat till
för den som körde. Av panelens 6 kråmade hus var 50% till rökarna.



På 4 dörrars modeller fick man ett stort kråmat i mitten på framsätets
baksida, emedan man på 2 dörrars fick vars ett litet vid sidan.
På vissa caddillac fick man en tändare i varje askfat.



På dom lite billigare SuperChief och ChiefTain som hade den lilla panelen fick
man bara ett askfat och ciggtändare precis ovanför radion.
Men för 25 dollar fick du ett extra askfat till höger också, och för ytterliggare 
7 dollar fick du även belysning i askfaten.






Du som satt i baksätet kunde ju tända dina cigg med en tändsticka du fått av
försäljaren med Pontiac motiv på.



Alla föräljare hade sådana här att dela ut då med sin egen reklam på baksidan.



Om det inte dög med dom hade du kanske fått ett par plån hos någon annan
firma och då gärna med Pin Up flickor på som du kunde ta dig ett kik på
varje gång du tände en cigg.
Plånet i mitten berättar att det kommer från en biltillbehörsfirma.



Det här fräcka askfatet fick en del pontiac Återföräljare 1958 och hänvisar till
en av alla underavdelningar inom GM.



Det här askfatet gjordes Från South Gate fabriken som minne av en av
hopsättnings avdelningarna.



Det här cigg etuiet hittade jag i en låda när jag letade efter nåt annat och
det visste jag inte ens att jag hade men det visar den klassiska biten jag
nämnde om Lucky Strike nämligen bombplanet Lucky Strike som naturligtvis
hade en Pin Up Brud målad på sidan men det är en annan story.

Hoppas ni haft en trevlig stund.
The StarChief





Peter Kampf
2010-05-13 @ 08:17:40
URL: http://k-retro.blogspot.com

Snyggt! Fanns det inte en skröna(?) om Lucky Strike att det fanns typ en MaryJane i varje paket som soldaterna köpte under Vietnamkriget?

Raggmunk
2010-05-13 @ 08:19:16
URL: http://raggmunkoflask.blogspot.com/

Själv har jag aldrig rökt, men tycker att den gamla tobaksreklamen är rätt häftig.

Jag har något gammalt askfat efter min far som är som ett bilhjul med däck av gummi.

Farbror Sid
2010-05-13 @ 08:31:05
URL: http://farbror-sid.se

En bil jag hade nyligen kunde du få med en askkopp gratis om du bad om det, ett gratis biltillbehör som inte medföljde bilköpet?!



Visst är bilarna fräschare nu för tiden då det flesta har "vett" att inte röka i bilen.



Och du... jag hade en trevlig stund när jag kollade inlägget!

the StarChief
2010-05-13 @ 12:53:36
URL: http://starchief.blogg.se/

Tck för positiv feedback.

PK: det där med MJ måste jag nog kolla upp, men när jag köpte min ask så fattades det en cigg och där var ingen MJ jag blev blåst på 2:50.

RaggM ja dom där däck askfaten kommer jag ihåg har tyvärr inget.

Sid: Ja hu med bilrökare, jag bytte en hel inredning i en Mazda pg av detta.

Larsson
2010-05-13 @ 15:26:43
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/

Detta kallar jag konsumentupplysning av största vikt... askfatens placering... priser med och utan belysning... askfatstillverkare m m... en mycket trevlig stund... synd då att man slutat röka....

the StarChief
2010-05-13 @ 16:49:11
URL: http://starchief.blogg.se/

Det är strongt Larsson jag hade också en period med fredspipa men kände att fred var uppnådd så jag kunde sluta.

Patrik (lincolncadillac
2010-05-13 @ 19:16:27

..Bild 11,, sannslöst fräckt med sån askkopp i Pontiacen!!!......Jag tog gärna en fet cigarr i min Lincoln-68!! när det begav sig!! No problem!!..

Grandprix63
2010-05-13 @ 21:35:00
URL: http://grandprix63.blogspot.com/

Askkoppen i mitten på brädan i '58 Pontiac kände jag till men inte 25-dollarsvarianten till höger. Intressant.

Lempa
2010-05-14 @ 02:45:25
URL: http://lempasblogg.blogspot.com

Hur många innpyrda taxibilar körde man inte på 70 talet...kunderna frågade knappt om lov ens...fina bilder.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0