50-Tal: Mjölk och Gräddflaskor, Uppdatering

Då tar vi en tur till 50- talet igen.

Hittade några till av dom här gamla returflaskorna som jag har några minnen
runt. Speciellt när jag gick med min mormor och handlade och dom stod i rader bak
glasdörrarna i kyldisken.

Dom här färgade hade grädde emedan det fans en klarfärgad 1 liter för mjölk.



Man lämnade tillbaka dom tomma och köpte nya och korken var av metall folie
i olika färger.
Ganska bökig hantering med alla sorter och returer men å andra sidan kanske mer
miljövänligt istället för dagen slit och släng.

Den lilla för kaffegrädde rymmer 1dl den i mitten 3dl och den stora 5dl.
Jag har för mig att det mörkare glaset var bättre för grädden eller var det
bara för att hålla isär.

I botten på flaskorna stod mängden samt årtalet när flaskan var gjord.



Den stora flaskan är gjord 1959. Tjusigt och den är för mig en lite tidsmaskin
till roliga minnen, hade man flyt när det handlades kund man ju få en salta katten.

Efterföljaren den trekantiga tetrapacken är väl idag ett föremål som är lika
ovanligt som ett 3 skilling banco frimärke.

UPPDATERING
Hemma satte man på en plastkapsyl är det någon som har sådana så vill jag ha.
Clinen
2011-02-25 @ 23:38:44
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Häftiga! =)

Farbror Sid
2011-02-26 @ 05:06:19
URL: http://farbror-sid.se

Skoj att du hitta några.

Jodå dessa minns man... jag skrev nog nyligen en rad om dessa i ett tetra pak inlägg.

The StarChief
2011-02-26 @ 14:30:19
URL: http://starchief.blogg.se/

SID: Skicka över länken.



C: Visst e dom skall försöka hitta dom plastkapsyler man hade hemma.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

The StarChief

HÄR KOMMER DET LITE BLANDAT FRÅN 40-TAL TILL TIDIGT 70-TAL. EN DEL WESTERN RELATERAT. EN HEL DEL RUNT MITT INTRESSE FÖR PONTIAC OCH LITE ANNAT SOM JAG TYCKER E KUL. NÅGON ÅNGMASKIN DYKER NOG OXÅ UPP IBLAND.

RSS 2.0